17 квітня на СТБ стартує проект «Кольорові версії»

Телеканал СТБ

Середина весни стане для телеглядачів сповненою кольорів. Канал СТБ придбав права на показ кольорових версій старих і всіма улюблених чорно-білих фільмів. Картини на всі часи, які відомі й дорослим, і дітям, – «Золушка», «В бой идут одни старики», «Волга-Волга», «Веселые ребята» – тепер оживуть і заграють новими фарбами. Відреставровані й оновлені, вони не втратили свого неповторного колориту і як і раніше заворожують романтикою тих часів.

Старі фільми, на яких виросло не одне покоління людей, користуються популярністю донині, незважаючи на стрімкий розвиток кіноіндустрії. Це фільми нашого дитинства й навіть дитинства наших батьків, вони добрі й зворушливі, чаруючі та повчальні. Сюжети таких фільмів як «Веселые ребята», «В бой идут одни старики», «Золушка» живуть довго, переглядаються не один раз і розходяться на цитати. Однак самі старі фільми, на жаль, не вічні. Кіноплівка старіє й псується, і якщо вчасно не подбати про реставрацію картини, вона може загинути.

Переглядаючи старі улюблені фільми, ми часто навіть не підозрюємо, скільки ж років вони існують. «Веселые ребята» і «Волга-Волга» були зняті ще до Великої Вітчизняної війни, в 30-х роках – їм уже понад 70 років! А чудова, сповнена іскрометних жартів казка «Золушка» народилася в спустошеному післявоєнному Ленінграді 1946-го року – її створили люди, яких не зламала війна і які не пали духом.

Незважаючи на появу новітніх технологій, реставрувати такі фільми, а тим більше, зробити їх кольоровими – тривала, важка й копітка праця. І от кілька років тому за таке завдання взялося кіновідеооб’єднання «Крупный план». Сучасному й технологічному процесу колоризації передує довга робота безлічі фахівців з реставрації зображення й ремастерінгу звуку. Щоб картина ожила, обновилася й заграла кольорами, потрібні новітні комп’ютерні технології, праця десятків людей і багато часу.

Однак крім цього необхідно вирішити ще одне не менш важке завдання: спробувати зробити так, щоб фільм не втратив свого настрою, духу того часу, не став аналогом штампованої голлівудської продукції, залишився таким самим улюбленим і пізнаваним. До того ж, колоризація – це не спроба відповідати духові сучасного кіно, а запізніле втілення мрії творців фільму – адже казка «Золушка» замислювалася саме в кольорі! Однак післявоєнні часи внесли в ці плани свої корективи…

Сценарій до фільму «Золушка» написав відомий талановитий драматург Євгеній Шварц. Він уклав у вуста героїв казки іскрометні фрази, зробив кіно смішним і завжди актуальним. Особливо це дивує на тлі того, що на дворі стояв 1946 рік, коли країна була зруйнована страшною війною, та й того, що оригінальний твір Шарля Пьєро, за мотивами якого був написаний сценарій, – твір досить похмурий. На ролі було обрано чудових акторок – зворушливу Яніну Жеймо, незрівнянну Фаїна Раневську

Ескізи декорацій і костюмів належать пензлю відомого ленінградського художника й режисера Миколи Акімова – і всі вони були виконані в кольорі. Крім того, об’єднанню «Крупный план» удалося розшукати стенограми засідань худрад кіностудії «Ленфильм» і Комітету зі справ кінематографії, на яких обговорювався фільм «Золушка». І стає остаточно зрозуміло: ця казка замислювалася кольоровою, і творці фільму разом з художнім керівником С. Васильєвим намагалися домогтися того, щоб його дозволили знімати в кольорі.

С. Васильєв: «Что касается цвета, то я должен сказать, что лично я за цвет. Картина – сказка, рассчитанная на огромные возможности в цвете. Черно-белой эта картина будет тоже приятной, но это будет не та сказка. Можно ли это сделать, нельзя ли это сделать – это, конечно, вопрос руководства, вопрос Комитета. Но я бы по-всячески просил Комитет проверить еще раз: может быть, есть хоть малейшая возможность сделать «Золушку» цветной».

Але, на жаль, відносно цього фільму було прийнято невтішне рішення – зняти його на чорно-білу плівку. Враховуючи скрутне матеріальне становище кіноіндустрії – та й усіх галузей економіки – після війни, це рішення можна зрозуміти. Технологія, за якою у ті роки знімали кольорові фільми, була ще погано опанованою й дорогою – у довоєнний час за новим двоколірним аддітивним методом було знято досить мало картин. Не дивно, що після Великої Вітчизняної війни дозволити собі зняти кольорову стрічку «Ленфильм» не зміг.

І от, через більш ніж 60 років, нарешті з’явилася можливість реалізувати задум авторів фільму – додати казці «Золушка» кольорів. Враховуючи вік стрічки, їй попередньо була потрібна повна покадрова реставрація плівки. І таким чином «Крупный план» став до роботи.

В архівах було знайдено фотографії з кінопроб і зйомок, ескізи костюмів і декорацій, стенограми засідань із питань фільму – словом, усі ті матеріали, які допомогли б краще зрозуміти атмосферу й дух казки, вкладені в неї в ті далекі часи.

Учасники об’єднання «Крупный план» за підтримки Держфільмофонду Росії взялися до реставрації негатива – на кілька днів замочували в спеціальних розчинах, щоб відновити еластичність плівки, проводили ультразвукове очищення від пилу, глянсували.

Після цього можна було починати сканування негатива в цифровий формат. Зважаючи на старість плівки й ступінь її ушкодження, процес сканування затягнувся й зайняв цілих 35 робочих змін (замість звичайних 5-ти). Оскільки фільм «Золушка» готували до колоризації, перед фахівцями постало завдання виділити максимальну кількість відтінків сірого, щоб згодом застосувати всю кольорову палітру.

Через три місяці можна було переходити до нового етапу роботи над фільмом, який містив у собі покадрову реставрацію зображення й ремастерінг звуку. Оскільки стрічку вже оцифрували, тепер можна було працювати з нею за допомогою новітніх технологій у студіях комп’ютерної графіки. Увесь фільм порізали на кадри, і над кожним кадром працював художник-реставратор, прибираючи подряпини, «зерно», плями, склейки. Це неймовірна цифра, але реставратори обробили 120 тисяч кадрів! Звукорежисери відреставрували звукову доріжку – зробили її чистою, виразною, без шумів.

І нарешті, після цієї тривалої роботи, можна було взятися за основне завдання – додавання фільму кольорів. Колоризація чорно-білої стрічки – це не тільки складна технологія, але й трудомісткий творчий процес: адже треба побачити фільм кольоровим очами його творців, а не просто розфарбувати кадри першими-ліпшими кольорами. Тут важливо досягти того, щоб фільм не викликав у глядача відчуття сучасної фальшивки, а залишався знайомим і улюбленим, як і раніше, тільки кольоровим. На жаль, костюми персонажів до наших років не збереглися, але знайшлися нечисленні ескізи до фільму й вказівки на точний колір у самому сценарії. Отже, талановита художниця з костюмів Н. Монєва зробила ескізи вбрання героїв, але головним чином рішення щодо кольору приймали художники-колористи зі США (колоризацією фільму за угодою з «Крупным планом» займалася американська компанія Legend Film). Щоб фільм у жодному разі не став схожим на американський, художня рада «Крупного плану» вносила свої поправки у виконану роботу, а щоб картинка стала об’ємною й «ожила», було проведено кольорокорекцію.

Отже, робота над картиною «Золушка» зайняла більше року. До неї було залучено професіоналів більш ніж 30-ти спеціальностей – у цілому близько 200-т людей!

Тепер «Кольорові версії» зможуть порадувати й глядачів телеканалу СТБ. Спочатку вони побачать «Золушку», потім – фільм «Волга-Волга», за ним підуть «Веселые ребята», і нарешті, у переддень Дня Перемоги, усе побачать чудовий фільм про Велику Вітчизняну війну «В бой идут одни старики» – тепер уже в кольорі.

Не пропустіть грандіозну подію! З 17 квітня – «Кольорові версії» в ефірі телеканалу СТБ, по суботах, о 19:00!

«Золушка» – 17 квітня
«Волга-Волга» – 24 квітня
«Веселые ребята» – 1 травня
«В бой идут одни старики» – 8 травня.

Олена Колесник