Виробнича дружба

Телеканал СТБ

У більшості флагманських телеканалів є власні виробничі структури. Проте, розраховувати винятково на себе більшості з них поки не доводиться: вони однаково залишаються постійними клієнтами авторитетних продакшн-студій. У чому причини – з'ясовував ММR.

Український телевізійний ринок активно розвивається, провідні телеканали намагаються зміцнювати свої позиції у виробничому секторі, створюючи власні продакшн-структури або поліпшувати їхню технічну якість.

У той же час ніхто з п'ятірки лідерів не відмовляється від допомоги провідних гравців продакшн-ринку. І справа не тільки в технічній базі, але й у досвіді роботи. Адже головна мета будь-якого каналу – запустити такий продукт, який би підвищив його загальний рейтинг. Тому гравці ринку й довіряють провідним продакшн-студіям, продукти яких показують високу частку глядацької аудиторії, що і складає найкращий показник якості.

«Ми працюємо з тими продакшнами, які пропонують оригінальні програми, що відповідають нашій цільовій аудиторії, і ми знаходимо з ними компроміс за ціною співробітництва. Безсумнівно, важливими факторами у виборі продакшна є авторитет на ринку, безпосередньо творча група, що буде працювати над проектом, попередні проекти і їхня історія на каналах», – відзначає Ганна Іл’єнко, керівник промовідділу каналу ICTV.

Лідери вибирають лідерів

Сьогодні на ринку хоча й простежується динаміка появи нових виробничих структур, але все-таки телеканали продовжують довіряти продакшнам з помітно тривалою і якісною історією виробництва. І навіть ріст цін не зупиняє телевізійників укладати довгострокові контракти із провідними продакшн-студиями.

Лідером за кількістю угод є група компаній «Стар Медіа», що співпрацює з телеканалами «Інтер», «1+1», СТБ, ТРК «Україна» і «Новим каналом».

Головне завдання компанії – виробництво й дистрибуція фільмів, теленовел, телесеріалів і телевізійних програм. Наприклад, телеканал СТБ закуповує в «Стар Медіа» телевізійні фільми для своєї недільної рубрики «Наше Нове Кіно». А для «Нового каналу» компанія провадить два рейтингових проекти – «Чи розумніший ти за п'ятикласника?» і «Зірка караоке».

Далі можна виділити такі структури: Film.UA (співпрацюють із телеканалом «1+1» і СТБ ), «Амедіа Україна» («Новий канал», «1+1») і PRO-TV («Інтер»), які прагнуть налагодити партнерські стосунки з багатьма українським телеканалами.

Що ж стосується ICTV, це один з небагатьох українських каналів, що намагається самостійно провадити свій продукт, хоча й не виключає співробітництво з іншими досвідченими гравцями. Наприклад, компанія «ЛІК» займається виробництвом програм «Автопарк» і «300 секунд». Компанія Activision займатиметься новим проектом «Почни нове життя» з Миколою Томенко.

«Раніше ми закуповували два проекти в «Нової студії». Це були «Обличчя країни» – замальовки про видатних особистостей України й «Таємниці України» – документально-публіцистичні фільми про маловідомі сторінки історії України», – розповідає про партнерські відносини Вікторія Волонтирець, керівник відділу бренд-маркетингу телеканала СТБ.

А от ТРК «Україна» робить із Dixi повноцінний спільний проект – перший український докукрайм «Безмовний свідок», на основі реальних кримінальних справ.

Процес співробітництва

Партнерські угоди між телеканалами й продакшнами можуть передбачати різні аспекти їхньої спільної діяльності. По-перше, це надання обладнання й персоналу для зйомок, по-друге – дистрибуція й, по-третє – спільне виробництво.

Ціну всіх угод обидві сторони намагаються не розголошувати, але відомо, що створити кінопродукт менш ніж за $300 тис. украй проблематично. У зв'язку із цим виникає питання: чому канали переплачують, адже можна створювати телевізійний продукт власними силами, тим більше що телелідери мають власні виробничі структури? Відповідь експертів ринку досить проста: каналам поки важко працювати самостійно.

«Звичайно, замовлення продукту сторонньої студії обходиться трохи дорожче, ніж виробництво за рахунок каналу. Насамперед, тому, що в будь-якій продакшн-компанії в бюджеті є графа «рентабельність». Студії не можуть створювати проект за собівартістю. Однак ми завжди дуже жорстко обговорюємо бюджет. І намагаємося знайти варіант, що влаштовував би й нас, і продакшн-студію», – ділиться Оксана Панасівська, головний продюсер «Нового каналу».

Зі сторони продакшн-компаній, найвигіднішою схемою співробітництва є зйомка якого-небудь проекту за власною ініціативою. У такому випадку телеканали стовідсотково довіряють продакшнам. Від перших потрібні інвестиції, а від других – ідеї і якісне їхнє втілення.

На сьогоднішній день на вітчизняному ринку ситуація трохи інша, в основному канали виступають за спільне виробництво. Адже ніхто, крім телеканалів, не знає, який дійсно продукт краще підходить під концепцію, формат каналу і його аудиторію. «Ми чітко ставимо студії завдання й обговорюємо критерії якості проекту. Ну а продакшн-студія повинна зробити гарну програму, що вписується в концепцію каналу й має відповідні показники», – розповідає Вікторія Волонтирець.

У результаті від продакшн-студії потрібно найголовніше – виробництво якісного продукту. За словами Оксани Панасівскої, до обов'язків каналу входить, насамперед, вибір формату, а після того як продукт створений – правильне його розміщення в програмній сітці, а також промо- і PR-Кампанія. Якщо щось іде не за планом, канал зобов'язаний вчасно відреагувати.

Наприклад, спочатку «Новий канал» поставив програму «Чи розумніший ти за п'ятикласника?» у прайм-таймі, за американським аналогом. Однак виявилося, що шоу вийшло не таким вже «дорослим», як американський побратим. Українська версія – це вікторина для дітей і батьків. Тому керівництво каналу, порадившись із «Стар Медіа», перенесло показ проекту на 15 годину, після чого канал одержав високі рейтинги.

Питання дубляжу

Тема українізації вітчизняного телеефіру активно обговорюється всіма учасниками ринку. Нещодавно Нацрада з телебачення й радіомовлення озвучила нові правила, покликані збільшити відсоток української мови в трансляціях. Якщо раніше квота віщання українською мовою була 75%, то до кінця року ця цифра збільшиться до 80%.

Сьогодні більшість телеканалів, наприклад «1+1», самостійно займаються дубляжем свого продукту, створюючи на базі каналу власні відділи з дубляжу. Лілія Омельченко, керівник відділу підготовки програм до ефіру, так прокоментувала дану ситуацію: «Телеканал СТБ сьогодні самостійно займається озвучуванням, дубляжом і субтитруванням програм і фільмів. Раніше ми співпрацювали зі студіями «Так треба продакшн» і «TV+», однак потім від подібної співпраці відмовилися – у рамках розвитку власного виробництва».

Деякі телеканали, зокрема, «Новий канал» залучає допомогу фахівців – режисера Георгія Гавриленко й продюсера Катерину Копилову. Телеканал «ТЕТ», наприклад, співробітничає з компаніями «Старий Майстер», «Так Треба Продакшн» і «TV+» (озвучує популярний проект «Дом-2»).

Але й вітчизняні телеканали, і продакшн-студії поки не квапляться створювати повністю україномовний продукт, оскільки працюють на кілька ринків, зокрема український, російський і білоруський.

www.mmr.net.ua