Т/с «Секретні матеріали. Прометей постмодернізму»

Телеканал СТБ

Сьогодні ввечері агенти вирушають на пошуки створіння, схожого на Франкенштейна. Вони виявляють книжку з коміксами, в якій натрапляють на зображення істоти, що схожа на ту, котра, зі слів місцевої жительки Шайне, напала на неї. Шайне пояснює, що чудовисько кличуть Великий Мутато, і його вигадав її син Іззі, наділений забагатою уявою. Іззі запевняє, що він, як і багато жителів містечка, бачив цю істоту, котра, мабуть, ласа до бутербродів з арахісовим маслом. Іззі та його друзі ведуть детективів у ліс і, використовуючи бутерброди як принаду, виманюють істоту з її таємного прихистку. Група кидається в погоню, однак істота зникає в темряві. Упустивши істоту, Малдер зустрічає старого, який заявляє, що справжнє чудовисько – це його власний син, знаменитий учений доктор Франсис Поллідорі.

Дивіться т/с «Секретні матеріали. Прометей постмодернізму» у понеділок, 24 березня, о 23:20 на СТБ.


Франкенштейн

Віктор Франкенштейн – головна дійова особа роману Мери Шеллі «Франкенштейн, або Сучасний Прометей» (1818), а також персонаж (відомий зокрема під іменами Генрі Франкенштейн, доктор Франкенштейн або барон Франкенштейн) безлічі книжкових, драматичних і кінематографічних адаптацій його сюжету.

У романі Віктор Франкенштейн, молодий студент із Женеви, створює живу істоту з неживої матерії, для чого збирає із фрагментів тіл небіжчиків подобу людини, а потім винаходить «науковий» спосіб оживити її; однак ожила істота виявляється чудовиськом.

Для Франкенштейна як персонажа характерне прагнення до пізнання, не обмеженого етичними міркуваннями; тільки створивши чудовисько, він усвідомлює, що пішов порочним шляхом. Однак чудовисько вже існує, воно намагається усвідомити себе й покладає на Франкенштейна відповідальність за своє існування.

Франкенштейн і створене ним чудовисько утворюють пару, що складається із творця і його створіння, неминуче обтяженого злом. Переосмислена в термінах християнської етики, ця пара ілюструє безуспішність спроб людини взяти на себе функції Бога – або неможливість пізнання Бога за допомогою розуму. Якщо ж розглянути ситуацію у властивому для Епохи Просвіти раціональному ключі, то вона перетворюється на проблему етичної відповідальності вченого за наслідки його відкриттів.

Множинність і неоднозначність трактувань, породжуваних цими образами Франкенштейна та його творіння, створили передумови для постійних спроб осмислити й переосмислити їх у різних художніх формах – спочатку в театрі, а потім і в кінематографі, де сюжет роману пройшов через кілька стадій адаптації й набув нових мотивів, яких у книзі взагалі не було (тема пересадження мозку як метафора пересадження душі) або були позначені, однак не розроблені (тема нареченої Франкенштейна). Саме в кінематографі Франкенштейна зробили «бароном» – у романі баронського титулу в нього не було.

У масовій культурі також часто трапляється змішування образів Франкенштейна та створеного ним чудовиська, що помилково називають «Франкенштейном» (наприклад, у насиченому образами масової культури анімаційному фільмі «Жовтий підводний човен»).

wikipedia

Форум серіалу «Секретні матеріали» тут