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
Т/с «Секретні матеріали. Прометей постмодернізму» | Телеканал СТБ
PHNjcmlwdCBkYXRhLW91dHN0cmVhbS1pZD0iMTI0OSINCmRhdGEtb3V0c3RyZWFtLWZvcm1hdD0iZnVsbHNjcmVlbiIgZGF0YS1vdXRzdHJlYW0tc2l0ZV9pZD0iU1RCX0Z1bGxzY3JlZW4iIGRhdGEtb3V0c3RyZWFtLWNvbnRlbnRfaWQ9InN0Yi51YSIgc3JjPSIvL3BsYXllci52ZXJ0YW1lZGlhLmNvbS9vdXRzdHJlYW0tdW5pdC8yLjAxL291dHN0cmVhbS11bml0Lm1pbi5qcyI+PC9zY3JpcHQ+

Т/с «Секретні матеріали. Прометей постмодернізму»

Телеканал СТБ

Сьогодні ввечері агенти вирушають на пошуки створіння, схожого на Франкенштейна. Вони виявляють книжку з коміксами, в якій натрапляють на зображення істоти, що схожа на ту, котра, зі слів місцевої жительки Шайне, напала на неї. Шайне пояснює, що чудовисько кличуть Великий Мутато, і його вигадав її син Іззі, наділений забагатою уявою. Іззі запевняє, що він, як і багато жителів містечка, бачив цю істоту, котра, мабуть, ласа до бутербродів з арахісовим маслом. Іззі та його друзі ведуть детективів у ліс і, використовуючи бутерброди як принаду, виманюють істоту з її таємного прихистку. Група кидається в погоню, однак істота зникає в темряві. Упустивши істоту, Малдер зустрічає старого, який заявляє, що справжнє чудовисько – це його власний син, знаменитий учений доктор Франсис Поллідорі.

Дивіться т/с «Секретні матеріали. Прометей постмодернізму» у понеділок, 24 березня, о 23:20 на СТБ.


Франкенштейн

Віктор Франкенштейн – головна дійова особа роману Мери Шеллі «Франкенштейн, або Сучасний Прометей» (1818), а також персонаж (відомий зокрема під іменами Генрі Франкенштейн, доктор Франкенштейн або барон Франкенштейн) безлічі книжкових, драматичних і кінематографічних адаптацій його сюжету.

У романі Віктор Франкенштейн, молодий студент із Женеви, створює живу істоту з неживої матерії, для чого збирає із фрагментів тіл небіжчиків подобу людини, а потім винаходить «науковий» спосіб оживити її; однак ожила істота виявляється чудовиськом.

Для Франкенштейна як персонажа характерне прагнення до пізнання, не обмеженого етичними міркуваннями; тільки створивши чудовисько, він усвідомлює, що пішов порочним шляхом. Однак чудовисько вже існує, воно намагається усвідомити себе й покладає на Франкенштейна відповідальність за своє існування.

Франкенштейн і створене ним чудовисько утворюють пару, що складається із творця і його створіння, неминуче обтяженого злом. Переосмислена в термінах християнської етики, ця пара ілюструє безуспішність спроб людини взяти на себе функції Бога – або неможливість пізнання Бога за допомогою розуму. Якщо ж розглянути ситуацію у властивому для Епохи Просвіти раціональному ключі, то вона перетворюється на проблему етичної відповідальності вченого за наслідки його відкриттів.

Множинність і неоднозначність трактувань, породжуваних цими образами Франкенштейна та його творіння, створили передумови для постійних спроб осмислити й переосмислити їх у різних художніх формах – спочатку в театрі, а потім і в кінематографі, де сюжет роману пройшов через кілька стадій адаптації й набув нових мотивів, яких у книзі взагалі не було (тема пересадження мозку як метафора пересадження душі) або були позначені, однак не розроблені (тема нареченої Франкенштейна). Саме в кінематографі Франкенштейна зробили «бароном» – у романі баронського титулу в нього не було.

У масовій культурі також часто трапляється змішування образів Франкенштейна та створеного ним чудовиська, що помилково називають «Франкенштейном» (наприклад, у насиченому образами масової культури анімаційному фільмі «Жовтий підводний човен»).

wikipedia

Форум серіалу «Секретні матеріали» тут