АУП: СТБ та НТН дають найбільш збалансовані новини

Телеканал СТБ

Дострокові вибори до Верховної Ради стали основною темою новинних програм у серпні-вересні 2007 року. Про це свідчать дані чергового моніторингу Академії української преси (АУП), що вивчала доступ до електронних та друкованих медіа політсил парламентської кампанії 2007 року. Контент-аналіз новин та реклами відбувався на 10-ти провідних українських каналах: Перший національний, «1+1», «Інтер», СТБ, Новий канал, 5 канал, ICTV, ТОНІС, НТН, телеканал «Україна». Презентація дослідження відбулася 26 вересня в УНІАНі на прес-конференції «Місце та роль ЗМІ у виборчих стратегіях політичних партій та блоків кампанії 2007 року».

Президент АУП Валерій Іванов повідомив, що протягом двох останніх місяців зросла кількість політичних новин. Традиційно найбільше уваги політичним подіям приділяють СТБ та НТН. Частка повідомлень із двома точками зору у серпні склала 16%, удвічі більша вона на СТБ (33%), на НТН – 22%, на Першому національному каналі – 21%.

Із розгортанням передвиборної кампанії зменшується частка повідомлень із коментарями політиків, натомість більше говорять громадяни. Лідерами тут знову є НТН та СТБ.

Зберігається тенденція у ЗМІ більше уваги приділяти політичним персонам, а не партіям. На фоні загального зменшення уваги до політичних інститутів у новинах найчастіше згадуються Президент (16%), Кабмін, Верховна Рада та силові відомства (15%). В іронічному та негативному контексті в новинах серпня найчастіше говорилося про місцеві органи самоврядування та Президента (по 26%). Із наближенням виборів політики отримують менше позитивних оцінок. Найчастіше в сумнівному та негативному контекстах згадуються Микола Рудьковський (34%), Віктор Балога (33%) та Віктор Янукович (27%).

Залишається пріоритет уваги новин до представників «НУ-НС» (37%). А за синхроном, як і в передвиборчих кампаніях 2004-го та 2006 років, дисбаланс складається на користь партії влади (33%). Перевагу Партії регіонів віддають НТН, «Інтер», телеканал «Україна».

Щодо рекламної стратегії, то в рекламних роликах величезна частка повідомлень із присутністю лідерів та антиреклами. Майже не надається інформація про програми та ідеї партії. «Це ознака країн третього світу», – зазначив Валерій Іванов. Серед політичних цінностей найчастіше згадуються Україна (38%), радикальні зміни (27%) та економічне зростання (22%).

«Піар-служби партій поділили між собою газети та телеканали», – заявив на прес-конференції голова оргкомітету Всеукраїнського форуму медіадіалогу Сергій Лихоманенко. Так, БЮТ найефективніше організував політичний піар на телебаченні, реалізувавши найкращий проект у співпраці з «1+1», та у друкованих ЗМІ – з газетою «Сільські вісті» (відповідальний Богдан Губський). До піар-проектів Партії регіонів найбільш лояльно поставилися телеканали НТН, «Інтер», а також «Українське радіо» (відповідальна Олена Бондаренко). «НУ-НС» отримав прихильність ICTV та газети «Україна молода» (відповідальний Олександр Семирядченко). Дослідження, яке презентував Сергій Лихоманенко, було здійснено аналітичним бюро «Медіагностика» за підтримки партнерів АУП та моніторингового агентства «ІнтерМедіаКом».

Валерій Іванов пожалів журналістів, змушених, за його словами, з пальця висмоктувати інформприводи. Журналісти практично всіх видань схильні до перенесення власних політичних симпатій на свої матеріали, заявив він. Це активно використовується прес-службами політичних партій та блоків у роботі з побудови політичної комунікації.

«Взагалі, ці вибори я вважаю виборами “джинси”», – сказав він. Сергій Лихоманенко зазначив великий професіоналізм піар-служб БЮТ та Партії регіонів у формуванні інформприводів.

На запитання «Телекритики», яким чином потрібно боротися з «джинсою» в Україні, Валерій Іванов відповів, що це в першу чергу справа держави, яка недоотримує податків із коштів, сплачених чорним налом.

Світлана Остапа, «Телекритика»